marți, 5 august 2014

Falsi guru din buddhismul Vajrayana (tibetan)

NAMO RATNATRAYAYA!

Ca urmare a unui complex de factori favorabili, diferite traditii buddhiste au patruns in ultimele decenii in locuri unde erau pana nu demult cvasi- sau total necunoscute si, in principal datorita mediatizarii, unele din aceste traditii au ajuns sa se bucure de un interes sustinut din partea publicului occidental. Printre aceste traditii se numara si Vajrayana, numita nu tocmai corect si buddhism Tibetan sau lamaism. Din fericire pentru cei interesati de invataturile acestei traditii, exista in prezent un numar de  lamasi autentici, pe deplin calificati pentru a disemnina invataturile si a oferi calauzire pe aceasta cale spirituala care isi desfasoara activitatea si in emisfera vestica. Din nefericire, alaturi de acestia si-au facut aparitia si lamasi sau invatatori a caror calificare este in cel mai bun caz indoielnica dar care, reusesc sa-si gaseasca adepti in randul publicului neinformat. Fenomenul nu este in nici intr-un caz nou, astfel de invatatori neautentici existand practic dintotdeauna. Insusi Buddha Shakyamuni a profetit ca invataturile sale nu vor putea fi distruse niciodata din exteriorDharma, a spus acesta, va fi distrusa numai din interior de catre cei care abuzeaza si distorsioneaza intelesul invataturilor.

Importanta autenticitatii maestrului spiritual (Skt: guru; Tib: lama) este pe deplin evidenta daca privim la importanta cruciala pe care lama il joaca in contextul Vajrayana. Intr-adevar, se poate afirma fara exagerare ca lama sau guru este totul in sistemul Vajrayana. Lama este cel care introduce discipolul in mandala, cel care ii face cunoscuta adevarata natura a mintii, cel care acorda imputernicirile si transmite mantrele necesare. Fara pic de echivoc, fara un lama autentic  capabil sa transmita invataturile necesare, Vajrayana nu poate fi practicata. A incerca sa practici diverse  mantre si tehnici spirituale din carti echivaleaza, conform unui citat clasic, cu a incerca sa obtii ulei de susan storcand o piatra.
Un lama autentic trebuie in primul rand sa apartina unei traditii buddhiste autentice. Sistemul Vajrayana a fost transmis de la maestru la discipol intr-o succesiune neintrerupta. Ca atare, un lama autentic ar trebui sa poata indica fara echivoc cine este guru sau, cine este guru gurului sau si asa mai departe. Un lama care nu apartine nici unei linii de transmisie, sau care si-a inventat singur propria sa „traditie” trebuie privit drept impostor.

In al doilea rand, intrucat multe din procedeele folosite in Vajrayana permit o experienta concreta si imediata, este necesara abilitatea maestrului de a facilita discipolului acea experienta. Aceasta capacitate se obtine un urma unei perioade lungi de practica personala intensa care, in cele mai multe traditii Vajrayana presupun un minimum de trei ani, trei luni si trei zile de meditatie si practici aditionale sustinute. La sfarsitul acestei perioade, capacitatea de a oferi initieri si a transmite invataturile este confirmata sau infirmata de catre guru practicantului iar acesta din urma este fie investit cu titlul de lama fie i se cere sa-si continuie practica inca o perioada. Asadar, un invatator autentic ar trebui sa indice cand si in ce conditii i s-a permis sa transmita invataturile, sa ofere initierile samd.

In al treilea rand, un lama autentic trebuie sa stapaneasca el insusi tehnicile de meditatie pe care le preda si sa ofere sprijin in sensul acesta discipolilor. 

In al patrulea rand, un lama autentic ar trebui sa posede boddhicita, adica motivatia de a ajuta toate fiintele sa se elibereze de ciclul nasterii si a mortii, fara nici un fel de discriminare. Ca atare, un lama autentic nu va discrimina pe baza etnicitatii, sexului, ocupatiei, statutului social, etc. Un lama autentic va fi usor de abordat si nu se va izola intr-un turn de fildes.

In al cincilea rand, un invatator autentic nu ar trebui sa fie preocupat de chestiuni lumesti precum banii, influenta, puterea, prestigiu sau pozitie sociala. Un maestru care este preocupat de aceste lucruri ar trebui evitat. Un invatator care propavaduieste generozitatea, compasiunea, rabdarea, etc dar nu este el insusi generos, rabdator, plin de compasiune ar trebui sa ridice niste semne de intrebare.

In al saselea rand, un invatator autentic trebuie sa fie un bun cunoscator al scripturilor buddhiste in general si ale propriei traditii in particular. In special textele tantrice folosesc un limbaj neconventional care trebuie interpretat. Un lama autentic trebuie sa fie capabil de a explica in mod corect sensul invataturilor. Un invatator care este ignorant vizavi de invataturile Vajrayana in special si cele buddhiste in general n-ar trebui sa fie luat drept calauza spirituala. Este adevarat ca in Tibet, Nepal, India etc au existat in trecut practicanti cu un nivel de realizare foarte ridicat ceea ce le permitea astfel sa actioneze pe deplin in calitate de guru, in ciuda faptului ca nu studiasera in amanunt scripturile sau uneori erau de-a dreptul analfabeti. Astfel de persoane sunt protagonistii unei intregi literaturi hagiografice dar, ar trebui privite ca niste exceptii de la regula.

In al saptelea rand, un lama autentic ar trebui sa aiba o atitudine non-sectariana fata de celelalte traditii buddhiste. In mod traditional exista 84,000 de porti Dharma, adica metode de a realiza eliberarea din samsara. Fie ca interpretam acest numar in mod literar sau nu, ideea e ca toate aceste metode au capacitatea de a oferi eliberarea din suferinta si, ca atare, sunt deopotriva de valoroase. Un lama care isi preamareste propria traditie in timp ce ridiculizeaza sau demonizeaza alte traditii trebuie privit cu suspiciune.

Cei care doresc o descriere complete a calitatilor pe care ar trebui sa le manifeste un maestru autentic sunt invitati sa consulte Lamrim Chenmo a lui Je Tsongkhapa, The Words of My Prefect Teacher a lui Patrul Rinpoche si alte lucrari clasice asemanatoare. In lumina celor de mai sus ne permitem sa atragem atentia asupra catorva invatatori care se revendica la traditia Tibetana si ale caror calificare ridica serioase semne de intrebare. Unii din acestia sunt activi la momentul acesta in Romania, altii nu. Lista este departe de a fi completa dar, intrucat cei interesati sa practice traditia Vajrayana vor trebui, mai devreme sau mai tarziu, sa opteze pentru un guru de la care sa obtina transmissile necesare, credem ca se va dovedi utila.

·         Domo Geshe Rinpoche, alias Tara Wangchuk, alias Tara Dadak, fondatoare a White Conch Dharma. Pretinde a fi reincarnarea vestitului maestru Geluk Domo Geshe. Nu este recunoscuta oficial de nici una din cele patru traditii buddhiste tibetane. Acuzata in cateva randuri de frauda si furt de identitate.

·         Lama Jigme Gyatso, autointitulat cel mai revolutionar si mai jucaus lama cu care veti avea vreodata onoarea sa aveti de-a face. Pretinde ca ar fi reincarnarea unui calugar din secolul 9 care si-a ales singur momentul si locul nasterii sale actuale (1).  Evita sa mentioneze cine este guru sau si in ce imprejurari a capatat calificarea de lama. Nu se revendica la nici una din traditiile existente dar pretinde ca ar fi distilat invataturile la esenta lor si ofera cele mai eficiente tehnici care va vor duce lin si fara efort catre eliberare. Desi se vrea a fi calugar, ii place sa vorbeasca despre sex si „sexualitate tantrica”.

(1). In contextul Vajrayana, abilitatea de a controla nasterea si moartea indica un nivel foarte avansat.

·         Alon Bhagwan Rinpoche. Autointitulat Rinpoche sau lama reincarnat. Pretinde ca ar fi fost recunoscut in aceasta calitate de catre insusi Padmasambhava.
·         Shen-Yen Lu alias The Living Buddha Shen-Yen, fondator al True Buddha School.  Nerecunoscut de nici una din cele 4 traditii. Acuzat in trecut de viol.

·         Lama Kelsang Choepel alias Gerhard Matiolli. Intre 2003 si 2007 a drogat si ulterior violat cateva persoane de sex feminin venite sa studieze la centrul sau Dharma din Middelburg, Olanda.

·         Ngakpa Chogyam,  fondator Aro gTer. Pretinde a fi in posesia unei traditii terma descoperita de catre Khyungchen Aro Lingma, un terton de care nimeni nu a auzit in nici una din cele 4 traditii tibetane. Posibil o traditie inventata. Pretinde ca ar fi fost recunoscut drept tulku de catre Dilgo Khyentse Rinpoche, fapt infirmat de toti cei apropiati ai acestuia din urma.

·         Geshe Michael Roach. Fost calugar in traditia Geluk. Obtine un titlu onorific de Geshe de la manastirea Sera, in urma unor donatii substantiale catre manastire. Ulterior, insinueaza ca ar fi un boddhisattva la al 8-lea bhumi si ca atare nu trebuie sa respecte codul monastic. Se casatoreste si ulterior divorteaza, refuzand sa renunte la robe atunci cand propriul sau guru, Dalai Lama si alti lideri spirituali ii cer aceasta. In prezent, inca afisandu-se in robe de calugar, ofera seminarii de karma management, eroticism tantric si imbogatire rapida.

·         Lama Ole Nydahl, fondator al Dimanond Way. Persoane cu autoritate apartinand traditiei Karma Kagyu isi exprima indoiala in privinta capacitatii acestuia de a oferi initieri si a transmite mantrele aferente in conditiile in care nu a efectuat acea retragere de 3 ani care constituie perioada minima ceruta de traditia Karma Kagyu. Afirma despre sine ca ar fi insusi Mahakala.

·         Tara Drolkar Rinpoche. Originara din Slovenia, pretinde a fi recunoscuta drept tulku de catre Chogyal Namkhai Norbu Rinpoche, fapt infirmat de acesta din urma intr-o scrisoare oficiala.

·         Kali Ma Troma Rigtsal Khandro. Auto-intitulata tulku. Nerecunoscuta de nici una din cele 4 traditii.

·         Tanpai Rinpoche. Pretinde a fi afiliat traditiei Karma Kagyu, fapt neconfirmat de oficiul H.H Karmapa. Pe website-ul sau ofera rugaciuni catre Jehova, Allah, Brahma, Shiva, Isus, Fecioara Maria samd, fapt suficient pentru a-i anula legamantul de refugiu, adica de a-l scoate in afara celor care se pot numi buddhisti.
·         Geshe Kelsang Gyatso, fondator al New Kadampa Tradition (NKT), care s-a rupt din traditia Geluk si  care, de atunci incoace, a lansat numeroase atacuri media impotriva H.H Dalai Lama. Promoveaza o practica asociata cu Dorje Shugden, un spirit malign impotriva careia Dalai Lama si multi alti maestri spirituali s-au pronuntat in repetate randuri. Controversa din jurul acestul spirit e destul de complexa insa exista numeroase materiale pe net (inclusiv pe acest site) disponibile celor interesati sa cunoasca problema mai indeaproape. De asemenea, exista si alti lama apartinand traditiei Geluk care, desi nu sunt afiliati cu NKT, practica in mod deschis Shugden. Printre acestia se numara si:

-          Ganchen Rinpoche
-          Zasep Rinpoche
-          Gonsar Rinpoche
-          Panglung Rinpoche
-          Gyalzar Rinpoche
-          Kundeling Rinpoche, care sunt activi si in Europa.

Dupa cum am mai spus, lista este departe de a fi completa. Speram insa ca cei interesati in a gasi un maestru autentic isi vor folosi perspicacitatea, ratiunea si simtul de observatie si in final vor reusi sa deosebeasca aurul de pirita.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.